fredag 13. desember 2013

DAG 4- I UTPLASSERINGSUKA

UTPLASSERINGS DAG 4

 

HEISANN ALLE FANS :) Hehe....JEG ER DA SÅ MORSOM Å DA SÅ DÆÆÆ:p HAR VEL IKKE KOMMET SÅ LANGT ENDA ;)
 
IDAG VAR DET DA ALLEREDE DAG 4.
 
PLANENE FOR IDAG VAR Å LAGE EN FARGESIRKEL UT IFRA FARGEPRØVENE SOM FANTES I BUTIKKEN.
HER ER ET BILDE AV SIRKELEN. MÅ SI JEG SYNS JEG UTFØRTE DEN GANSKE BRA DA:) ER GANSKE LENGE SIDEN JEG LAGDE EN SIST:p
 
 
 
Her er den :) jeg syns jeg fikset slik at det ble så likt opp imot originalen som overhode mulig.
 
Dette var en hyggelig og beroligende oppgave.
 
Så for den som ikke helt er sikre på åssen en fargesirkel fungerer og hvem som oppfant den skal jeg skrive litt om det nå. Må friske opp eget minne også;)
 
 
 
Johannes Itten (1888-1967) var en sveitsisk maler og formgiver. Han startet sin egen kunstskole i Wien, og han underviste i flere år ved den kjente tyske høyskolen for arkitektur og formgivning, Bauhaus.
 
Primærfarger : Det er fargene som er i midten av sirkelen, den gule, røde og den blå.
Deretter kommer sekundærfargene (detter er 2 primærfarger blandet)
Blå & rød blir fiolett, Rød & gul blir oransje og blå & gul blir grønn!
 
Til slutt kommer TERTIÆRFARGENE, dette er fargene som lager sirkelen.
Skal du blande deg en tertiærfarge må du blande en primær og en sekundær farge, som f.eks. gul + grønn = lys grønn
 Ved å variere mengden av en av blandefargene oppnår du ulike valører.
 
Det fins enda mer informasjon når det kommer til dette, men det blir et veldig langt innlegg dersom jeg skulle skrevet ned alt.
 
 
Alt i alt hadde jeg en fin dag på jobben :)
Fikk en marsipankake bit å :)
 
 
Dagens blogg kommer rett etter denne... I alle fall nesten ;)
 
 
 
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar